Dobro došli !







Suada Toz

22/06/2012

Neustrašivi Otarak i besmrtna Bespara





Jučer je cijeli dan padao snijeg. Rojevi sivkastih krupnih pahuljica dugo su lebdjeli u zraku prije nego bi se našli na cesti. Neki od njih zalijepili su se na staklo mog kuhinjskog prozora. Dok ih promatram pokušavam se prisjetiti izraza na našem jeziku za tu vrstu ogromnih, vlažnih, bezobličnih pahuljica …  Probam : ‘pahulje k’o krpe ‘ ? Ne, ne zvuči dobro.  Onda, ‘pahulje k’o ručnici’ ?  Hmmm. Nije loše. I ručnici, osobito kad su natopljeni vodom znaju biti vlažni, teški i  bezoblični. Ipak,  ma koliko razbijala glavu, ne mogu se sjetiti da smo se ikad služili tom uporedbom.

‘Pahulje k’o otarak’ ? Ne, ni to ne postoji.

Utipkala sam ‘otarak’ u Googleov pretraživač. Za bolju učinkovitost on mi predlaze anagram ‘otakar’. Ignorirala sam njegovu sugestiju jer to nije bilo to. Saznala sam u roku od 0,14 sekundi da diljem svijeta postoji 11 500 otaraka. Većina ih je iz Finske.  Neki Dževad Otarak je igrač online video igrica. Kako znati da li mu je to pseudonim ili pravo ime ? Našla sam i jednog slikara koji se zvao Otarak. Prema stilu njegovih djela vidim da je i on do guše zaglibljen u video igrice !
Što se tiče internetskih rjecnika u latinskom pismu, nemaju niti jedan ‘otarak’. Pogledala sam u stari papirni Deanovićev francusko-naški rjecnik i pronašla da je ‘otarak’  ‘essui main, serviette, chiffon’ tj. salveta, mali ručnik i tek na kraju, krpa.  Priznajem da nisam bila zadovoljna preciznošću definicije.

U tom času zazvonio je telefon. Saznala sam da i kod vas pada snijeg, a da su ‘pahulje k’o bespare, ali « Bolje snijeg i studen nego kiša i poplave ! »

Pitam se da li žrtve poplava koriste ‘otarke’, ‘bespare’ za čišćenje, pranje blata, ispiranje gliba i mulja, ili su dovoljno snabdijeveni spužvama, krpama od mikro-vlakana i jute.  Ukratko da li još postoje osobe koje u 21om stoljeću prave ‘otarke’ i ‘bespare’ od stare flanelske košulje, plahte, kakve iznošene pižame ? Krpa isječena iz stare odjeće ili posteljine ubrzo pretvara
se
bezobličnu ljigavu masu ne baš ugodnog mirisa. Mada sam vatreni pristalica reciklaže, jednostavnosti i nerasipanja, ne mogu a da se ne pobunim protiv ‘otaraka’ i‘bespara’ !

šta Google predlaze za ‘besparu’? Prvi i jedini odgovor na moj upit bio je švedski glagol ‘bespara’ koji je sinonim za ‘förskona’ to jest ‘štedjeti’. Logično ! Što se tiče naših rječnika, niti papirni ni online, niko ne spominje ‘besparu’.
Prilično nepravedno u poredbi s brojem strana, teorija, studija, crteža i vremena potrošenog na Kafkin ‘odradek’ !



Aucun commentaire:

Qui êtes-vous ?

Ma photo
Paris, Ile de France, France